Att köra slädhundar

UNDERSKATTA ALDRIG slädhundars styrka!
Och en sak är säker, det är inte HELT OFARLIGT att köra hundar! 

Det ska gudarna veta. Och jag vet redan efter ett flertal incidenter. (null)

Idag blev ett sånt exempel.
Hundarna var astaggade idag. I starten var dom heeelt vilda 
Dom drog å slet å ville iväg. 
Jag hade precis frigjort Arraz å Zack med repet ja fäster i nacklinan vid påselningen ( en hjälp att ha dom på plats till allt är klart)
Jag var på väg bakåt mot fyrhjulingen, kollade så allt var klart för start en sista gång, när hundarna plötsligt tar i allt vad dom orkar å plötsligt börjar den låsta fyrhjulingen rulla framåt å hundarna drar iväg . Dom drar loss repet som ja satt fast fyrhjulingen i, plus att bromsarna är i, å får hela ekipaget i rullning, nästa sek höll ja på å bli överkörd av fyrhjulingen men hinner kasta mig undan och på fyrhjulingen å skriker STANNAAA!
Dom gör det i två sek å jag hinner precis pumpa upp olja i bromshandtaget sen bar det iväg å jag kunde återta kontrollen,

Allt gick bra tills vi kom till vändplanen , Arraz är het å genar på tok för mycket vilket gör attjag fick gå av motorcykeln å trixa med hundarna å leda dom rätt , ja går brevid motorcykeln å styr å kommenderar till Arraz vad han ska göra, å när vi nästan e runt tar dom språng igen å vill iväg, 
Jag vet inte riktigt vad som händer men ja snubblar till när fyrhjulingen rycker till av krafterna å i nästa sekund knakar det till i hela knät, det vred sig å jag skrek rakt ut! 
Lyckas kasta mig på fyrhjulingen å låsa bromsen å skäller ut hundarna medans knät värker som fan, satt där å kunde inte röra mig å funderade på va fsn ja gör nu.

Men bestämde mig till sist för att försöka ta oss hem.
Det gick. 
Å nu är jag halt å knät värker.
Har bandagerat det nu för det liksom klickar å skär i det. 😤😳
(null) (null)

(null)

Så här kan det gå, när man kör hundar.
Dom är hiskeligt starka och heta, och dom är precis som vilken levande varelse som helst, dom har bättre å sämre dar. Idag var dom så taggade att dom inte ville vänta in på minakommandon. Å jag får en påminnelse om att detta är INGENbarnlek! 

Tur i oturen att jag iaf hann göra lite nytta på fm . Har promenerat hästar, eldat, städat , mockat . 
Måste dock hämta in mer ved, men tror jablir sittandes en stund först 🤔🙄

Kommentera här: